ایران اسپلیت
محصولات

خرید کولر گازی در مشهد

شما اینجا هستید:

نمایندگی خرید و فروش کولر گازی در مشهد ( باخرز، بجستان، بردسکن، بینالود، تایباد، تربت جام، تربت حیدریه، جغتای، جوین، چناران، خلیل آباد، خواف، خوشاب، داورزن، درگز، رشتخوار، زاوه، زبرخان، سبزوار، سرخس، ششتمد، صالح آباد، فریمان، فیروزه، قوچان، کاشمر، کلات، کوهسرخ، گلبهار، گناباد، مشهد، مه‌ولات، نیشابور )

معرفی انواع کمپرسور و کاربرد آن در کولر گازی

مهم ترین جزء تشکیل دهنده‌ی کولر گازی کمپرسور آن می باشد به طوری که لقب قلب کولر گازی را به خود اختصاص داده است. وظیفه‌ی کمپرسور یا موتور کولر گازی این است که گاز مبرد را فشرده می کند به منظور افزایش دما و فشار و همچنین باعث گردش آن در مدار سیسیتم می شود. به محض افزایش دما گاز مبرد از کمپرسور خارج شده و وارد کندانسور شده و عملیات خنک کنندگی شروع می شود. در حالی که کمپرسور های کولر گازی کار مشابهی را انجام می دهند اما به روش های متفاوت این کار را می کنند. موقع خریدن کولر گازی حتما باید به نوع کمپرسور آن دقت کنید و با توجه به آب و هوای منطقه محل زندگی خود بهترین نوع آن را انتخاب کنید. به طور مثال کولر گازی با کمپرسور روتاری معمولی اصلا برای مناطق جنوبی که آب و هوایی گرم و مرطوب دارد مناسب نیست و باعث می شود که عمر مفید دستگاه کاهش یابد. اکنون که با اصلی ترین جزء کولر گازی آشنا شدید باید بگم که مهم ترین کمپرسور های قابل استفاده در کولر گازی عبارتند از کمپرسور اسکرال، کمپرسور پیستونی و کمپرسور روتاری که هر کدام رو جداگانه توضیح می دهیم با ما همراه باشید.

کمپرسور اسکرال (مارپیچی):

یکی از جدید ترین و به روز ترین کمپرسور های موجود در بازار کمپرسور اسکرال است. کمپرسور اسکرال شامل دو صفحه‌ی مارپیچی می باشد که یکی از آن ها ثابت و دیگری متحرک است. عملکرد کمپرسور به نحوی است که این دو مارپیچ در خلاف جهت هم حرکت می کنند به طوریکه وقتی گاز وارد محفظه می شود صفحه‌ی مارپیچ با چرخش خود باعث فشرده شدن گاز می شود. مهم ترین ویژگی کمپرسور اسکرال این است که در مقایسه با کمپرسور های دیگر کارایی و عملکرد بهتری دارد. همچنین دارای سر و صدای کمتر و انرژی برق کمتری مصرف می کند. طراحی و کارکرد متفاوت کمپرسور اسکرال باعث شده که در هر نوع شرایط آب و هوایی قابل استفاده باشد و بهترین کارایی را داشته باشد. البته با داشتن این مزایای مثبت باید برای خرید آن هزینه ی بیشتری پرداخت کنید که به نوبت خود یک امتیاز منفی است. از کمپرسور اسکرال علاوه بر کولر گازی برای استفاده در اسپلیت ها، دستگاه های تهویه ی مطبوع مرکزی و چیلر ها به کار برده می شود. کمپرسور های اسکرال دارای توان بالای 24000 هستند و برای کولر گازی هایی با ظرفیت 24000 الی 96000 مناسب می باشند.

کمپرسور پیستونی:

 قدیمی ترین نوع کمپرسور موجود در بازار کمپرسور پیستونی می باشد. که علاوه بر کولر گازی در یخچال نیز به کار می رود. کارکرد کمپرسور به گونه ایی است که آن را به سیلندر و پیستون خودرو تشبیه کرده اند. در کمپرسور پیستونی با حرکت رفت و برگشت پیستون گاز مبرد داخل محفظه پیستون کشیده می شود و پس از فشرده شدن و گاز با افزایش فشار به داخل سیستم کولر گازی پیش می رود و باعث سرمادهی می شود. کمپرسور پیستونی در مقایسه با سایر کمپرسور ها می تواند حجم بیشتری از گاز را متراکم کند همین امر باعث می شود که قدرت بیشتری در سرمادهی داشته باشد. ظرفیت کمپرسور های پیستونی بین 18000 الی 36000 می باشد. پس اگر به دنبال یک کولر گازی پر قدرت می گردید انتخاب شما باید کولر گازی با کمپرسور پیستونی باشد. که برای مناطق جنوبی و گرم کشور مناسب تر هستند. از مزیت های کمپرسور پیستونی می توان به طیف وسیع استفاده از آن اشاره کرد که باعث شده تکنسین قابل دسترس برای تعمیرات آن نیز زیاد باشد و همچنین دارای قیمت مناسبی می باشد که در مقابل معایبی نیز دارد از جمله ایجاد سر و صدای زیاد و بالا بودن مصرف انرژی زیاد و عملکرد ضعیف تر نسبت به کمپرسور اسکرال از معایب چشمگیر کمپرسور پیستونی است.

کمپرسور روتاری (دوار):

کمپرسور روتاری به نام هایی چون موتور موشکی، موتور خوشه ای یا موتور دراز نیز معروف است. کمپرسور روتاری خود به دو نوع معمولی و تویین روتاری تقسیم می شود که تفاوت آن ها در تعداد غلتک است. در مدل روتاری معمولی تنها یک غلتک وجود دارد اما در مدل تویین روتاری دو غلتک به کار برده می شود که به کارگیری دو غلتک باعث می شود که راندمان کمپرسور بهبود پیدا کند و موجب کمتر شدن سر و صدای آن نیز می شود. عملکرد کمپرسور روتاری به گونه ای است که دمیدن و متراکم شدن گاز مبرد با گردش 360 درجه تیغه ها انجام می شود. طوریکه گاز وارد محفظه کمپرسور شده و چرخش تیغه ها موجب کمتر شدن حجم محفظه و متراکم شدن گاز می شود و درنهایت گاز با فشار زیاد به سمت خروجی میرود و موجب خنک کنندگی می گردد.

کمپرسور های روتاری نسبت به کمپرسور های پیستونی مصرف انرژی برق کمتری دارند و سر و صدای کمتری ایجاد می کنند. کمپرسور روتاری قابلیت آن را دارد که سیستم اینورتر روی آن نصب شود و ظرفیت آن بین 7000 الی 36000 می باشد. کمپرسور روتاری تحمل گرمایی پایینی دارد به همین دلیل برای مناطق جنوبی و گرمسیری مناسب نیست و نمی توان از آن استفاده کرد و بیشتر برای مناطق معتدل و مرطوب مانند شهر های شمالی کشور مناسب است. مهمترین عیب کمپرسور روتاری هزینه ی زیاد تعمیرات آن می باشد.

انتخاب بهترین کمپرسور برای کولر گازی

با توجه به آنکه بیشترین کاربرد کولر گازی در مناطق جنوبی کشور می باشد خیلی مهم است که ما کولر گازی را انتخاب کنیم که کمپرسور یا موتور آن دارای بهترین کیفیت و راندمان بالایی باشد. در بین کمپرسور هایی که معرفی کردیم کمپرسور اسکرال بهترین گزینه جهت استفاده می باشد اما با وجود هزینه ی بالای آن کمپرسور روتاری طیف گسترده ای از بازار را به خود اختصاص داده است. که البته کمپرسور روتاری برای مناطق شمالی گزینه ی خوبی است بنابراین برای انتخاب کولر گازی حتما به نوع آب و هوای محل زندگی خود دقت کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

کلام آخر

با توجه به مواردی که گفته شد به این نتیجه رسیدیم که کمپرسورها نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند و قلب تپنده ی کولر گازی محسوب می شوند که اگر قرار بر نوع عملکرد مناسب آنها باشد باید به موارد و ویژگی هایی که در این مطلب بیان شد توجه کنید تا بهترین کارایی را داشته باشند.

مقالات مرتبط
نظرات
جهت ارسال نظر ابتدا وارد شوید