ایران اسپلیت
محصولات

خرید کولر گازی در یزد

شما اینجا هستید:

نمایندگی خرید و فروش کولر گازی در استان یزد ( یزد، میبد، اردکان، بافق، مهریز، ابرکوه، اشکذر، تفت، هرات، زارچ، بهاباد، مهردشت، بفروئیه، احمدآباد، مروست، ندوشن، عقدا، نیر، بخ، حضرآباد، خرانق )

نحوه ی عملکرد سرد و گرم در کولر گازی

وقتی که اسم کولر گازی به میان می آید اکثر مردم هوایی مطبوع و دلپذیر را در ذهن خود مجسم می کنند اما امروزه همان اندازه که سرمایش کولر گازی در تابستان مورد توجه است، گرمایش کولر گازی نیز در فصل پاییز و زمستان مورد استفاده قرار می گیرد. با این تفاوت که عملکرد گرمایش کولر گازی مانند سرمایش آن نمی تواند جواب گوی محیط مورد استفاده باشد بلکه از گرمای تولید شده فقط به عنوان یک کمک گرمایشی میتوان استفاده کرد و به تنهایی پاسخگو نیست. سوالی که برای اکثر کاربران کولر گازی مطرح است این است که کولر گازی چگونه عملکرد سرد و گرم را انجام می دهد و باعث سرمایش یا گرمایش می شود که هدف از نوشتن این مقاله پاسخگویی به این سوال است پس برای فهمیدن نحوه ی عملکرد سرد و گرم کولر گازی با ما همراه باشید.

کولر گازی و نحوه ی عملکرد آن

کولر گازی یک وسیله‌ی تهویه مطبوع است که کار اساسی دستگاه های تهویه مطبوع کنترل دمای محیط است که شامل گرم کردن و سرد کردن می شود البته امروزه در بیشتر کولرهای گازی سیستم ضد عفونی یا همان تصفیه هوا وجود دارد که با استفاده از فیلتر های بهداشتی انجام می شود همچنین سیستم کنترل رطوبت نیز وجود دارد که مناسب مناطق مرطوب می باشد، همه‌ی اینها برای به وجود آمدن حداکثر راحتی در فضای مورد استفاده برای مصرف کنندگان می باشد. حالا در ادامه هر دو حالت سرمایش و گرمایش را جداگانه بررسی می کنیم.

عملکرد کولر گازی در حالت سرمایش

در حالت سرمایش گاز مبرد یا همان گاز خنک کننده داخل کمپرسور متراکم می شود سپس به طرف کندانسور حرکت می کند و در آنجا با از دست دادن گرما به مایع تبدیل می شود. دوباره این مایع از کندانسور خارج می شود و از شیر انبساط یا لوله مویی گذر می کند، در این مرحله مایع با افت فشار مواجه می شود و حالت دو فازی (مایع گاز) به خود می گیرد و به طرف اواپراتور هدایت می شود. در اواپراتور با گرفتن گرمای محیط مایع دوباره به گاز تبدیل می شود و سرمای خود را به محیط پس می دهد. که با گردش فن پروانه داخلی هوای سرد داخل محیط جریان پیدا می کند. با تبخیر شدن گاز مبرد در اواپراتور و مکش آن توسط کمپرسور این چرخه همچنان ادامه خواهد داشت. برای راه اندازی حالت سرمایش در کولر گازی شما می توانید با استفاده از ریموت کنترل اسپلیت خود دکمه mode را فشار داده و حالت cool یا همان سرمادهی را انتخاب کنید و دمای مورد نظر خود را انتخاب کنید که بهترین دما برای حالت سرمایش 22 الی 25 درجه می باشد.

عملکرد کولر گازی در حالت گرمایش

علاوه بر ایجاد سرما کاربرد دیگر کولر گازی تولید گرما نیز می باشد که با آمدن فصل سرما مورد استفاده قرار می گیرد، که برای مغازه ها و اتاق های کوچک بسیار مناسب است. در حالت گرمایش گاز مبرد به صورت معکوس عمل می کند. مبرد مایع گرمای کندانسور را جذب می کند تا فشار آن کاهش یابد و به بخار تبدیل شود سپس توسط شیر برقی چهار طرفه به سمت اواپراتور هدایت می شود، در این حالت لوله های اواپراتور گرم شده و کندانسور خنک می شود سپس با روشن شدن فن های داخلی و وجود اختلاف دما بین محیط و اواپراتور، فن ها گرمای اواپراتور را به محیط می دهند و فضا گرم می شود. برای راه اندازی حالت گرمایش در کولر گازی با استفاده از ریموت کنترل کولر دکمه mode را فشار داده و حالت heat یا گرما را انتخاب کنید که با علامت خورشید نمایش داده می شود سپس با استفاده از دکمه temp درجه آن را انتخاب کنید که مناسب ترین دما برای فصل زمستان 25 الی 30 درجه سانتی گراد می باشد. حدودا 5 دقیقه طول می کشد تا اسپلیت شما هوای گرم تولید کند زیرا ابتدا باید پنل داخلی گرم شود سپس فن شروع به کار کند و هوا را انتقال دهد. اگر مدت زمان آن طولانی تر شد حتما شارژ کولر گازی را چک کرده چون دلیل آن عدم شارژ کولر می باشد و نسبت به شارژ مجدد آن اقدام کنید.

 معایب استفاده از حالت گرمایش کولر گازی

همان طور که قبلا نیز اشاره کردیم از حالت گرمایش کولر گازی به تنهایی نمی شود بهره برد بلکه باید در کنار یک وسیله ی گرمایشی دیگر از آن استفاده کرد و فقط به عنوان یک کمک گرمایش کاربرد دارد. از جمله معایب دیگر حالت گرمایش کولر گازی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- یکی از معایب عملکرد گرمایش کولر گازی بالا بودن قیمت کولر گازی های دو منظوره نسبت به کولر گازی های تک کاره (سرمایشی) است که برای برخی از افراد این هزینه مقرون به صرفه نیست و هزینه اضافی به حساب می آید.

2- آسیب وارد کردن به محیط زیست یکی دیگر از معایب حالت گرمایش کولر گازی است زیرا با تولید گرما در کولر گازی دمای دستگاه نیز بالا می رود و باعث افزایش دمای هوا می شود و موجب آسیب رساندن به لایه اوزون خواهد شد.

3- از دیگر عیب های کولر گازی محدودیت دمای فعالیت آن است چه در حالت سرما و چه در گرما، به این معنا که با افزایش یا کاهش دما در فصل های مختلف سال کولر گازی قادر نخواهد بود دمای محیط را بیش از مقدار تعیین شده افزایش دهد که این هم از معایب کولر گازی دو منظوره است که باعث می شود خریداران از سایر وسایل گرمایشی در فصل سرما بهره بگیرند.

4- در کولر گازی برای حالت گرمایش و تولید گرما فشار زیادی به کمپرسور وارد خواهد شد و دمای کمپرسور بیش از اندازه بالا میرود و این امر باعث فرسودگی و کاهش طول عمر مفید کولر و آسیب های جدی می شود بنابراین فشار آمدن به کمپرسور بزرگترین عیب حالت گرمایش کولر گازی محسوب می شود که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

5- در کولر های گازی از الکتریسیته به عنوان سوخت استفاده می شود و در صورت استفاده از حالت گرمایشی در زمستان مقدار مصرف برق آن افزایش پیدا می کند و میزان هزینه برق مصرفی بیشتر می شود. این مورد نیز یکی دیگر از معایب استفاده از حالت گرمایشی کولر گازی محسوب می شود.

حال با فهمیدن نحوه ی عملکرد کولر گازی چه در حالت سرمایش و چه در گرمایش و بررسی هر کدام می توانید بهتر تصمیم بگیرید که آیا از حالت گرمایش کولر گازی خود بهره ببرید یا خیر.

مقالات مرتبط
نظرات
جهت ارسال نظر ابتدا وارد شوید