ایران اسپلیت
محصولات

خرید کولر گازی در تبریز

شما اینجا هستید:

نمایندگی خرید و فروش انواع کولر گازی در تبریز ( آذر شهر، تیمورلو گوگان، ممقان، اسکو سهند، ایلخچی، اهر، بستان آباد کردکندی، تیکمه داش، بناب خوشه مهر، تبریز سردرود، باسمنج، خسروشاه، جلفا هادیشهر، سیه رود، قره آغاج، خمارلو، لاریجان، عاشقلو، سراب، دوزدوزان، شربیان، مهربان، خامنه، داریان، سیس، شبستر، شرفخانه، شندآباد، علیشاه، کوزه کنان، وایقان، تسوج، صوفیان، عجب شیر، جوان قلعه، کلیبر، آبش احمد، مراغه، خداجو، بناب مرند، زنوز، مرند، دیزج حسین بیگ، کشکسرای، یامچی، مبارک شهر، ملکان، لیلان، آچاچی، میانه، ترکمنچای، آقکند، ترک، ورزقان، خاروانا، بخشایش، زرنق، کلوانق، هریس، اربطان، خواجه، هشترود، نظر کهریزی، هوراند )

گاز مبرد در کولر گازی

گاز هایی که در کولر گازی به کار می روند اهمیت زیادی در نحوه‌ی عملکرد اسپلیت دارند به طوری که اگر درست انتخاب نشوند باعث می شود که کولر گازی درست کار نکند. گاز مبرد موجود در کولر گازی با تغییر حالت گاز به مایع و مایع به گاز باعث خنک سازی محیط مورد استفاده می شود و این چرخه تا زمانی که گاز مبرد تمام یا فاسد نشود ادامه پیدا می کند. در صورتی که گاز تمام یا فاسد شود باید نسبت به شارژ آن اقدام کرد. گاز مبرد مورد استفاده در کولر گازی درون محفظه‌ی کمپرسور قرار می گیرد. گاز مبرد یا سرمازا، مایع یا گازی است که گرما را جذب می کند و از قسمت های مختلف کولر گازی از جمله کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور عبور کرده و باعث خنک شدن محیط می شود.

نحوه ی کارکردن مبرد در سیستم تهویه اول از همه از کمپرسور شروع می شود. از کمپرسور به عنوان قلب کولر گازی یاد می شود به طوری که گاز مبرد را به همه‌ی قسمت های اسپلیت هدایت می کند. در واقع عملکرد همه‌ی اجزای کولر گازی به کمپرسور مربوط می شود. کمپرسور مبرد را به بخار اشباع شده در می آورد و با فشار و دمای پایین به داخل قسمت های اسپلیت هدایت می کند. در این صورت چگالی گاز افزایش می یابد و مولکول ها در حجم کمتری قرار می گیرند. در نتیجه در این فضای کمتر مولکول ها بیشتر به هم برخورد می کنند و با هم واکنش می دهند. پس از این واکنش در کمپرسور انرژی جنبشی به گرما تبدیل می شود همزمان با این تمام انرژی اعمال شده توسط کمپرسور به انرژی درون مبرد تبدیل می شود. در نتیجه انرژی داخلی مبرد افزایش می یابد و باعث افزایش آنتالپی، دما و فشار می شود.

در مرحله ی بعدی مبرد به طرف کندانسور کولر گازی حرکت می کند. مبرد وقتی که وارد کندانسور می شود برای کارکرد بهتر دمای آن باید بیشتر از محیط اطراف آن باشد. سپس مبرد که به صورت بخار درآمده با دما و فشار بالا از لوله های کندانسور حرکت می کند. در پی آن فن ها شروع به دمیدن می کنند تا انرژی های غیر ضروری را ازبین ببرند. با عبور هوا از لوله ها گرمای مبرد از بین میرود و گاز مبرد به مایعی با فشاربالا و آنتالپی و آنتروپی کم بدل می شود. در ادامه مبرد وارد شیر انبساط می شود. شیر انبساط جریان ورودی مبرد به اواپراتور را اندازه می گیرد.  در این مرحله نیمی از گاز مبرد مایع و نصف دیگر آن بخار است و به طور محدود به طرف اواپراتور حرکت می کند. وقتی که مبرد از شیر عبور می کند شیر انبساط دوباره پر از مبرد می شود. با عمل انبساط  فشار و دمای مایع مبرد کم می شود و پس از آن مبرد شیر انبساط را به سمت اواپراتور ترک می کند. وقتی که مبرد خود را به اواپراتور می رساند، اواپراتور مبرد را به وسیله‌ی یک فن که هوای محیط را می دمد به درون خود می کشد. و چون دمای محیط از دمای مایع مبرد بالاتر است مبرد انرژی بیشتری دریافت می کند و به بخار مبدل می شود. سپس مبرد از اواپراتور به شکل یک بخار کم فشار خارج می شود.

حالا که نحوه ی عملکرد مبرد در کولر گازی را متوجه شدید به معرفی انواع گاز مبرد کولر گازی می پردازیم:

گازهای مبرد انواع گوناگونی دارند که هر کدام از آن ها ویژگی های منحصر به فردی دارد اما یک گاز مبرد خوب باید درجه سمی پایین، نقطه جوش پایین، غیر قابل اشتعال و انفجار، گاز های پایدار باشد، ترجیحا سازگار با محیط و البته هزینه‌ی خرید و نگهداری کمی داشته باشد .تمام گاز های مبرد با حرف بزرگ آر (R) شروع می شوند و در ادامه اعدادی قرار می گیرد که نشان دهنده ترکیبات شیمیایی آن گاز است.

گاز R410A ،گاز R22، گاز R12، گاز R11 گاز R507، گاز R502، گاز R134A

در بین گاز های نام برده سه گاز جز بهترین و پر مصرف ترین گاز های کولر گازی به حساب می آیند که در بازار با هم رقابت می کنند که هر کدام را جداگانه شرح می دهیم.

گاز R22:

یک نوع گاز قدیمی به نام گاز فریون (هیدرو کلرو فلورو کربن) است. یکی از پر کاربرد ترین گاز ها در صنایع گوناگون به خصوص کولر گازی می باشد. این گاز به دلیل مقرون به صرفه بودن محبوبیت زیادی دارد و دارای نقطه جوش 40.8 درجه است اما برای لایه ازون خطر آفرین است و به همین دلیل آسیب به محیط زیست به مرور زمان از چرخه ی استفاده خارج میشود.

گاز R134a:

این گاز جایگزین خوبی برای گاز های ناسازگار با محیط زیست است. از مهمترین ویژگی های این گاز نقطه جوش پایین، غیر سمی بودن و بی رنگ بودن آن است.

گاز R410a:

 گاز R410a یکی از پرمصرف ترین و پرکاربردترین گازی است که امروزه در کولر گازی ها استفاده می شود. این گاز از ترکیب دو گاز به نام R125 و R32 به نسبت پنجاه به پنجاه درست می شود.این گاز سرمادهی بسیار خوبی دارد و نقطه جوش آن 51.4 درجه است که نسبت به گاز R22 دارای نقطه جوش بسیار پایین تری است بنابراین کارایی و بازدهی بهتری خواهد داشت. از طرفی دیگر سازگار با محیط زیست است و کمترین تاثیر را بر لایه ی ازون دارد. ترکیب این همه ویژگی های مثبت این گاز باعث شده که به عنوان گاز مبرد بیشترین طیف استفاده را در کولر های گازی به خود اختصاص دهد.

زمان تعویض گاز کولر گازی یا شارژ کردن آن:

همانطور که قبلا گفته شد گاز کولر گازی را چندین بار می توان استفاده کرد تا وقتی که تمام یا فاسد شود. وقتی که تمام قطعات کولر گازی سالم هستند اما کولر باد گرم تولید می کند یا زمانی که شما تازه کولر گازی خریداری کرده اید برای کارکرد کولر باید آن را شارژ کنید. لازم به ذکر است که قبل از شارژ کولرگازی ابتدا بررسی کنید که آیا کولر گازی شما نشتی دارد یا خیر. در صورت نشتی اول باید آن را درست کنید.

حرف آخر

با تمام توضیحات بالا و ویژگی های گاز مبرد هایی که معرفی شد با اطمینان می توانیم بگیم که گاز R410A کارآمدتر، با صرفه تر و مهم تر از همه سازگار با محیط زیست بهترین گزینه برای استفاده در کولر های گازی است بنابراین موقع خرید کولر گازی مطمئن شوید که دستگاهی که خریداری می کنید از گاز R410A بهره می برد.

مقالات مرتبط
نظرات
جهت ارسال نظر ابتدا وارد شوید