ایران اسپلیت
محصولات

خرید کولر گازی در کرمانشاه

شما اینجا هستید:

نمایندگی خرید و فروش کولر گازی در استان کرمانشاه ( کرمانشاه، اسلام آباد غرب، جوانرود، کنگاور، سرپل ذهاب، سنقر، هرسین، صحنه، پاوه، روانسر، گیلان غرب، قصر شیرین، تازه آباد، کرند غرب، بیستون، گهواره، کوزران، ریجاب، نودشه، شاهو، بانه وره، سرمست، گودین، نوسود، باینگان، ازگله، حمیل، قلعه، سطر، میرآباد، رباط، هلشی، میان راهان، شروینه، سومار )

معرفی اجزا و قطعات کولر گازی

برای ساختن کولر گازی از قطعات زیادی استفاده شده است که هر کدام از این اجزا وظیفه‌ی خاص خود را به عهده دارند تا کولر گازی بتواند عملکرد سرد و گرم خود را به درستی انجام دهد. به طور کلی قطعات کولر گازی شامل دو بخش الکتریکی و مکانیکی میباشد که هر کدام را مورد بررسی قرار می دهیم. هدف ما در این مقاله آشنا شدن شما با این قطعات می باشد تا بتوانید اطلاعات بیشتری در مورد کولر گازی خود داشته باشید.

معرفی قطعات مکانیکی

1- کمپرسور

کمپرسور یکی از مهمترین و اصلی ترین قطعات کولر گازی به شمار می آید که لقب “قلب” کولر گازی را از آن خود کرده است. وظیفه‌ی کمپرسور کشیدن گاز از اواپراتور و متراکم کردن گاز مبرد با هدف سرمادهی و ایجاد هوای خنک و هدایت آن به سمت کندانسور می باشد.

2- کندانسور

کندانسور یکی دیگر از قطعات کولر گازی است که از لوله های مسی و صفحه های آلومینیومی مشبک ساخته شده و در قسمت یونیت خارجی اسپلیت قرار دارد. وظیفه ی کندانسور جذب گرمای گاز مبرد در حالت سرمایش و همچنین دفع سرمای گاز مبرد در حالت گرمایش و هدایت آن به فضای بیرون می باشد.

3- اواپراتور

اواپراتور هم مانند کندانسور شامل لوله های مسی و صفحات آلومینیومی مشبک می باشد با این تفاوت که در بخش داخلی کولر گازی تعبیه شده اند و محل خنک کردن هوا در حالت سرمایش یا دفع گرما در حالت گرمایش می باشد. به طوریکه هوای داخل محیط از قسمت بالای پنل داخلی وارد اواپراتور شده و پس از خنک شدن در حالت سرمایش یا گرم شدن در حالت گرمایش، از قسمت پایین پنل داخلی به فضای داخل خانه باز می گردد.

4- گاز مبرد

عملکرد سرمادهی و خنک کردن محیط در کولر گازی توسط گاز مبرد صورت می گیرد. که در کولر گازی های پیشرفته و مدل های جدید از گاز R410A استفاده می شود که بیشترین میزان سرمادهی را دارد و کمترین  آسیب را به محیط زیست وارد می کند. کارکرد این گاز به شکلی است که گاز مبرد گرمای محیط را جذب کرده و در قسمت اواپراتور از حالت مایع به گاز تبدیل شده و در قسمت کندانسور با پس دادن گرما دوباره به مایع تبدیل می شود و عملیات خنک سازی انجام می شود.

5- فیلتر تصفیه هوا

هوای سرد یا گرمی که توسط کولر گازی تولید می شود قبل از وارد شدن به محیط داخل توسط فیلتر های تصفیه کننده موجود در کولر هوا را پاکسازی می کنند تا عاری از هرگونه گرد و غبار و آلودگی ها باشد و هوایی با بالاترین میزان اکسیژن در فضای داخلی جریان پیدا کند.

6- لوله مویی

از دیگر اجزای موجود در کولر لوله مویی می باشد. مهمترین وظیفه ی لوله مویی کاهش فشار گاز مبرد و انتقال آن به اواپراتور می باشد. قطر و طول لوله های مویی با توجه به ظرفیت کولر گازی متغییر است.

7- لوله تخلیه

لوله تخلیه، آب جمع شده طی فرآیند کندانس را به سینی موجود که در زیر کولر گازی جمع شده به بیرون انتقال می دهد. لوله تخلیه از سر ریز شدن آب موجود در سینی زیر کولر جلوگیری می کند تا محل نصب کولر گازی خیس نشود.

معرفی قطعات الکترونیکی

1- الکترو موتور فن

کارکرد الکترو موتور باعث چرخش و سرعت پروانه فن شده، که با حرکت پروانه در یونیت داخلی کولر گازی هوای سرد و مطبوع با حداکثر سرعت به فضای داخلی پرتاب می شود و در یونیت خارجی گرمای گرفته شده از گاز مبرد را با استفاده از لوله های کندانسور به محیط بیرون هدایت می کند.

2- برد الکتریکی

مهمترین قطعه در بخش قطعات الکترونیکی، برد الکتریکی می باشد که لقب مغز دستگاه را به خود گرفته که وظیفه‌ی صدور فرمان و کنترل بخش های مختلف از جمله کنترل سرعت فن، فعال سازی کمپرسور یا غیرفعال سازی آن با ارسال فرمان توسط برد الکتریکی کولر انجام می دهد.

3- فیوز حرارتی اتوماتیک

فیوز حرارتی به صورت یک وسیله ی محافظتی در کولر گازی عمل می کند و از کمپرسور در برابر نوسانات برق و درجه حرارت بالا محافظت می کند. فیوز حرارتی از کولر گازی در مقابل حوادث و خسارات احتمالی جلوگیری می کند.

4- سنسور کنترل دما

سنسور کنترل دما همانطور که از نامش پیداست وظیفه ی کنترل و تنظیم میزان سرما یا گرما ی مورد نیاز برای محیط مورد نظر را دارد که محل نصب این سنسور روی اواپراتور کولر می باشد و دستور قطع و وصل کمپرسور از طریق این سنسور صادر می شود.

5- خازن

یکی از قطعات دیگری که در کولر گازی به کار میرود خازن می باشد. مهمترین و اصلی ترین وظیفه خازن افزایش قدرت و سرعت هنگام شروع به کار کمپرسور می باشد همچنین در زمان راه اندازی و کارکرد موتور فن کولر نیز از خازن استفاده می شود.

6- تابلو برق

در کولر گازی، تابلو برق جریان الکتریکی مورد نیاز برای تمام اجزا و قطعات کولر را تامین می کند. راه اندازی اولیه و عملکرد کولر گازی با استفاده از جریان برق صورت می گیرد.

تعمیر قطعات کولر گازی

تمامی قطعات و اجزا کولر گازی که در بالا نام بردیم هم قابلیت تعمیر و هم تعویض را دارند که با توجه به مشکل به وجود آمده سرویس کار باید تشخیص دهد که بهتر است آن را تعمیر کرد یا تعوض. در مرحله ی اول باید تشخیص داد که مشکل و اختلال در کجاست و قطعه ی معیوب را شناسایی کرد سپس اگر قطعه قابل تعمیر باشد آن را تعمیر کرد در غیر این صورت باید آن را تعویض کرد. البته اساس کار هر تعمیر کاری باید این باشد که قطعه اورجینال دستگاه باقی بماند و با تعمیر درست و اصولی مشکل آن را حل کرد و در صورتی که امکان تعمیر نباشد قطعه ی مورد نظر را تعویض کند. در کولر گازی قطعاتی مانند کندانسور، کمپرسور، فیلترهای بهداشتی و … در صورت معیوب شدن قابلیت تعمیر را دارند اما اجزایی مانند خازن، لوله ها و … قابلیت تعمیر ندارند و در صورت خرابی باید تعویض شوند. البته همیشه ترجیح داده می شود که موتور کولر گازی چون اصلی ترین قطعه کولر است تعویض نشود.

مقالات مرتبط
نظرات
جهت ارسال نظر ابتدا وارد شوید